PageRank miernikiem popularności

PageRank miernikiem popularności

O jednych algorytmach wiadomo więcej, o innych mniej. Niektóre zdobyły nawet popularność i są na tyle wymierne, że praktycznie każdy może je bliżej poznać. Pierwszym z nich jest PageRank, który stanowi chyba najprostszą metodę oglądu znaczenia danej witryny.

Działanie algorytmu zostało opracowane w 1998 roku i jego zdaniem jest określanie ogólnego „popytu” na serwis. Wskaźnik PR otrzymuje każda domena zindeksowana w wyszukiwarce Google. Jego wysokość zależy w największej mierze od liczby odnośników prowadzących do badanego serwisu, a także od ich jakości.

Po dokonaniu obliczeń wedle wzoru matematycznego, system automatycznie przydziela adresowi wartość PageRank. Ten algorytm nie ma żadnego związku z frazami kluczowymi i tekstem zawartym w linkach – bada jedynie moc wszystkich linków, nie ma też wpływu na pozycję w rankingu wyników. Skala oceny strony według algorytmu wynosi od 0 do 10.

W praktyce na najwyższy wynik mogą liczyć serwisy cieszące się najwyższą liczbą odwiedzin, takie jak Facebook czy YouTube.